Κώστας Χανής

ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΝΗΣΓεννήθηκε στην Αθήνα το 1956. Πήρε το δίπλωμά του από το Ελληνικό Ωδείο Αθηνών με άριστα παμψηφεί στην τάξη του Σάββα Ζάννα. Διετέλεσε μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης ως Κορυφαίος στα Κρουστά από το έτος 1982 έως το 2012. Διδάσκει κρουστά και μουσική δωματίου από το 1992.

Τον Ιανουάριο του 1992 συμμετείχε ως σολίστας στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης με το έργο «ερωτικός χρόνος» του Γιώργου Μηνά.

Έχει λάβει μέρος σε διάφορες συναυλίες της ΔΕΘ, στο Εργαστήρι Εναλλακτικής Μουσικής, στις Διεθνείς Μουσικές Μέρες του Γ΄ προγράμματος στην περιφέρεια, στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, στο φεστιβάλ τζάζ της Πάτρας και στο Βασιλικό Θέατρο στη συναυλία «Κρουστά με Κρουστά» με τον Gunter Ζommer. Συμμετείχε επίσης το 1993 στο 1ο φεστιβάλ Κρουστών της Θεσσαλονίκης.

Αφιερώνει δύο συναυλίες κατά του πολέμου στη Γιουγκοσλαβία, η μία με τίτλο «Κρουστά αντί Πολέμου» και η άλλη «Μία μέρα στο Σεράγεβο».

Ήταν ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος ΔΙΟΤΙΜΑ και του κουαρτέτο Κρουστών ΝΑΚΑΡΑ. Πραγματοποίησε πλήθος συναυλιών στην Θεσσαλονίκη και στην Βόρεια Ελλάδα. Με το Συγκρότημα «Διοτίμα» παίζει στο έργο «Μύθοι και Ύμνοι» για κρουστά και απαγγελία αρχαίων κειμένων στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο. Με το ίδιο Συγκρότημα ανεβάζουν το Ινδικό Παραμύθι «Σιντάρτα» για κρουστά, πνευστά, χορό και αφήγηση. Στο Θέατρο Αυλαία στο πλαίσιο της προώθησης της Μουσικής Θεάτρου, εμφανίζονται ερμηνεύοντας μουσική για κρουστά και πνευστά σε συνδυασμό με αφήγηση κειμένων που αναφέρονται στο Θέατρο ως την κορυφαία τέχνη έκφρασης. Παίζουν ως συγκρότημα στο Μέγαρο Αθηνών στο πλαίσιο συναυλιών με τίτλο «Γέφυρες της Μεσογείου» το 1998. Στην Άθυτο Χαλκιδικής παίζουν το καλοκαίρι του 1995 στην εκδήλωση «Γέφυρες Πολιτισμού»

Στο δίσκο που κυκλοφόρησε από το συγκρότημα ΔΙΟΤΙΜΑ συμμετείχε με πέντε  συνθέσεις που εμπεριέχουν χαρακτηριστικά από αρχαιοελληνικούς ρυθμούς και παραδοσιακά ακούσματα και ερμηνεύονται από μια σειρά κρουστών και πνευστών, πρωτότυπα σχεδιασμένα.

Η σύνθεση αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον γι’ αυτόν όταν ανακαλύπτει τη δυνατότητα των κρουστών να λειτουργήσουν ως ολοκληρωμένο σύνολο  απόδοσης ορχηστρικής μουσικής, όταν πειραματίζεται με την δύναμη της φυσικής χροιάς των κρουστών οργάνων και όταν ενσωματώνει την κλασική γραφή στα έργα για κρουστά. Χρησιμοποιεί μια μεγάλη γκάμα κρουστών, κάποια από τα οποία, όπως είναι οι γλάστρες, τα σήμαντρα, τα τάλαντα και τα γουδιά μετατρέπονται σε όργανα, που παράγουν διαυγή και μελωδικό ήχο.

Το 1997 γράφει τη μουσική για το θεατρικό έργο «Οδύσσεια», το οποίο συμμετείχε στο φεστιβάλ Θεάτρου Θεσσαλονίκης.

Για το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τον Αύγουστο του 1999 γράφει το έργο «Βόλτα στο Φεγγάρι», για μπαλέτο και κρουστά.

Το έτος 2007 συνθέτει «εικόνες για septet κρουστών», οι οποίες παρουσιάζονται από ομάδες κρουστών στο Μύλο Θεσσαλονίκης.

Το 2009 συμμετέχει στο Percussion Camp που διοργανώνει ο Νίκος Τουλιάτος και το 2001 στο Δεύτερο Φεστιβάλ Κρουστών «Τύμπανα του Ιονίου» στη Λευκάδα.

Για το τμήμα κρουστών του Σύγχρονου Ωδείου Θεσσαλονίκης γράφει έργα για τις ομάδες κρουστών και κάνει μεταγραφές για κρουστά διαφόρων συνθετών.

Τελευταία δισκογραφική του δουλειά είναι το CD «Κρούσεις και Πνοές» με βασικά όργανα τα κρουστά, μελωδικά και ρυθμικά, σε συνδυασμό με πνευστά και χορωδία. Το έργο αυτό περιλαμβάνει εννέα μουσικά μέρη, τέσσερα εκ των οποίων γράφονται για να εκτελεστούν από ορχήστρα, με τη μορφή μιας τετραλογίας.

Στις 2 Ιουνίου 2011 παίζει με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης το έργο του «Κρούσεις και Πνοές»   για κρουστά, πνευστά, χορωδία και ορχήστρα, σε ενορχήστρωση Γιάννη Αγγελάκη και υπό τη Διεύθυνση του κ. Άλκη Μπαλτά.

Από το 2010 έως το 2015 συμμετέχει ενεργά στο Φεστιβάλ Ανοικτής Έκφρασης και Δημιουργίας «UNDERGROUND» της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα παρουσίασε ένα μέρος από το έργο του «Κρούσεις και Πνοές» σε συνεργασία με την Μαρία Θωίδου. Με το Συγκρότημα «Πλειάδες» παρουσίασε μια δικιά του σύνθεση για κρουστά και γυναικείο φωνητικό σύνολο. Το 2011, 2012 και 2013 παίζει σόλο κρουστά μαζί με Ορχήστρα Εγχόρδων υπό την Διεύθυνση του Δημοσθένη Φωτιάδη. Το 2013 και το 2015 στο ίδιο φεστιβάλ παίζει στο σύνολο κρουστών αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής. Το 2015 επίσης παίζει βιμπράφωνο στην παρουσίαση των ποιημάτων του ποιητή Σταύρου Ζαφειρίου.

Στις 27 Μαΐου 2012 συμμετέχει στη Συναυλία Κρουστών με έργα Ελλήνων Συνθετών του Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Στη Συναυλία αυτή οργάνωσε, έπαιξε και είχε τη Διεύθυνση στα έργα του Χρήστου Σαμαρά «Η πίσω μεριά του φεγγαριού», του Γεωργίου Μηνά «Μυκηναϊκός» και  του Χρήστου Λιάτσου «Θρακιώτικος».

Το 2014 οργανώνει και διευθύνει συναυλία με τίτλο «Κρούσεις και Πνοές Αλληλεγγύης» αφιερωμένη στη δράση των Κοινωνικών Ιατρείων Αλληλεγγύης Θεσσαλονίκης και Θέρμης.

Το 2015 στην εκδήλωση του Πολιτιστικού Συλλόγου Τριλόφου για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, παίζει δικές του συνθέσεις για κρουστά και πνευστά και δημιουργεί την ατμόσφαιρα για τον συνδυασμό της Ποίησης με τη μουσική, τη Ζωγραφική και τη Φωτογραφία.

Για τα τριάντα χρόνια λειτουργίας του Σύγχρονου Ωδείου Θεσσαλονίκης,  στις 16 Ιανουαρίου 2016 ετοιμάζει και παρουσιάζει με μεγάλη επιτυχία το Σύνολο Κρουστών του Σύγχρονου Ωδείου Θεσσαλονίκης, στο οποίο συμμετείχαν 28 μαθητές και απόφοιτοι. Στην προετοιμασία για τα τριάντα χρόνια του Σ.Ω.Θ. γράφει και αφιερώνει το έργο του «Σαν Χθες και Σήμερα», για εννέα κρουστούς.

Τον Ιούνιο του 2017 παρουσιάζει ρόκ διασκευές των Led Zeppelin, Deep Purple, Rainbow για κρουστά, χορωδία, τέσσερις σόλο φωνές και ρόκ συγκρότημα με τον τίτλο “Rock Without Drugs”. Οι διασκευές επιχειρήθηκαν από τον ίδιο για να καταστεί δυνατή η εκτέλεση ρόκ μουσικής από σύνολο μελωδικών και ρυθμικών κρουστών. Η ιδέα αυτού του συνδυασμού είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα καθώς προσεγγίζει τη δυνατότητα των κρουστών να λειτουργήσουν ως ολοκληρωμένο σύνολο απόδοσης ορχηστρικής μουσικής με τη δυναμική μιας ρόκ μπάντας. Τον Σεπτέμβριο του 2017 παρουσιάζει την ίδια δουλειά στο 6ο UNDERGROUND φεστιβάλ της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με τίτλο «Rock Percussion: ¨ένα διαφορετικό αφιέρωμα στη ρόκ μουσική».

Συμμετέχει τον Σεπτέμβριο του 2017 στο μουσικό δρώμενο της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με αφορμή την επέτειο των εκατό χρόνων της μεγάλης πυρκαγιάς του 1917 με τίτλο «Έγινε η Σπίθα Πυρκαγιά». Το μουσικό δρώμενο βασίζεται στον ήχο των κρουστών και στις φωνητικές παρεμβάσεις, δημιουργώντας ένα σύνολο εικόνων και παραστάσεων σχετικό με τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις των γεγονότων εκείνης της εποχής.

Το 2018 δημιουργεί το τρίο “Musica Poeticus”  με κρουστά, βιολί και ακορντεόν με κύρια αναφορά σε ποιητικά αφιερώματα.

Λαμβάνει μέρος στο Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης για την ταινία animation “El Empleo” του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Από τον Μάρτιο του 2019 αναλαμβάνει καλλιτεχνικός Διευθυντής του Σύγχρονου Ωδείου Θεσσαλονίκης.

Στη Συναυλία του Σ.Ω.Θ. «Πρώτη Φορά Μαζί» στις 19 Μαΐου 2019, διασκευάζει τρία κομμάτια(Perception, Θρακιώτικος και Kashmir) για ορχήστρα εγχόρδων, ρόκ μπάντα, 5 φωνές και σύνολο κρουστών.

Συνεχίζει μέχρι σήμερα το δημιουργικό του έργο στα κρουστά, αφιερώνοντας όλη του την εμπειρία στην ανάδειξη της πολυμορφίας των κρουστών οργάνων.